Divathézag vagy divatfanatizmus?

Egy hideg januári napon késő délután az utcán sétálva megakadt a szemem az előttem sétáló lányon. Ezt láttam :

lany_tornacipoben_januarban_v.png

Ekkor körülbelül mínusz öt fokot mutatott a hőmérő, és már legalább három napja hasonlóan hideg volt. Ráadásul, aznap délelőtt esett a hó. Szóval szó sincs arról, hogy hirtelen változott volna téliesre az időjárás.

Nem ez az első eset, hogy ilyet látok idén télen, viszont most először sikerült telefonvégre kapnom ezt a számomra igen furcsa és mélyen elgondolkodtató jelenséget.

Amikor először pillantottam meg egy lánykát hóban csupasz bokával, vászoncipőben az volt az első gondolatom, hogy szegény tininek biztos nincs pénze csizmára. Megsajnáltam. De nem sokáig tartott ez az érzés, hamar leesett, hogy nagy valószínűséggel nem erről van szó. Hanem a divat. Az állhat a fura outfit hátterében. Ez most komoly?! A magam részéről teljesen elképedtem. De úgy tűnik, a tízen-huszonévesek teljesen komolyan gondolják. Hisz olyan természetesen, könnyedén lépkednek csupasz bokával, vászoncipőben amikor kint röpködnek a mínuszok és nekem lefagy a lábam, hogy magam is elbizonytalanodok egy röpke pillanatra, hogy mégis milyen évszak van.

Tény, hogy én már rég voltam tizenéves. Talán ezért nem tudok ráhangolódni erre az új hullámra. De én is voltam tini! És számtalan utólag fura, olykor kifejezetten viccesnek tűnő divatirányzatot megéltem már. Én is szaladgáltam vászoncipőben, tornacipőben, lázadtam bakancsban, topogtam magas talpú szandálban, botladoztam tűsarkú csizmában, estem orra platformcipőben. Hordtam neon színeket, biciklis nadrágot, cici alatt véget érő topot, lapszoknyát, térdig érő sálat, svájci sapkát, kalapot, rózsaszínt is (az most is megvan!), de a sálat télen, a topot meg nyáron.

A divatirányzatok jönnek, mennek. Sőt, most már inkább csak jönnek. Egyre csak bővül a paletta, és nem is kell olyan mélyre süllyesztenünk a szekrényben azokat a cuccokat, amelyek tavaly divatosak voltak, mert ha a következő szezonban nem is, az azt követőben már tuti, újra divatba jönnek. És azt is látnunk kell, hogy elég sokan próbálják meg manipulálni a divatot. No, nem kell megijedni, nem fogok itt holmi összeesküvés elmélettel előállni, de nem tudok szó nélkül elmenni amellett, hogy látom azt a rengeteg sportcipő reklámot, amelyekkel a jól menő sportmárkák gondosan tervezett kampányaik során hatalmas reklám büdzséjüknek köszönhetően elárasztanak, a reklámfotókon látok szép lányokat csini szoknyában és sportcipőben!, látom, hogy ki van a bokájuk, majd ugyanezt látom az utcán is. Csak egy bökkenő van: nem csak nyáron és ősszel, hanem télen is. Most vagy az a gond, hogy a nagy sportmárkák téli cipő kampánya nem ért el kis hazánkba, mert elfogyott a pénz, ezért szegény magyar harminc alattiaknak most nincs mit követniük, és kénytelenek az előző évszak kollekciójában villogni vaagy annyira elmerültek a divathullámok követésében, hogy közben elfelejtenek kinézni az ablakon mielőtt elindulnak otthonról. Persze, az is lehet, hogy egész egyszerűen azért hordanak télen nyári cipőt - nyáron meg csizmát -, mert az teljesen szokványos lenne, ha az évszaknak megfelelően öltözködnének. Olyan uncsi. Így viszont kitűnhetnek a szürke tömegből, legalább a megjelenésükkel. Hm, milyen igaz! Hát erre nem is gondoltam. Nyáron sítalp? Naaa, hogy tetszik? Az lenne csak igazán coool.